Wkedk

Hvordan man spiller pool som en matematiker

Vil du spille pool så dårligt som du golf? Har du endelig fik det til det punkt, hvor du kan gøre, at skud, der ikke er lige, men stødballen går i så godt? Nå, vil denne side lære dig nogle grundlæggende kinematik, som forhåbentlig vil gøre dig i stand til at slå dit barn / dine forældre for en gang i dit liv (Må ikke satse for meget på det selv).

Steps

Hvordan man spiller pool som en matematiker. Lær at der på et poolbord, der energi altid bevares.
Hvordan man spiller pool som en matematiker. Lær at der på et poolbord, der energi altid bevares.
  1. 1
    Lær at der på et poolbord, der energi altid bevares. Det er en god ting, hvis du er fra min side af universet. En anden god ting er, at kinetiske energi er for det meste bevaret (kinetisk bevæger energi, mere præcist KE = halvdelen af ​​massen gange hastighed kvadreret eller 1/2mv ^ 2). Det betyder, at når du rammer stødballen, er det vil fortsætte med at bevæge sig med en konstant hastighed i et stykke tid, medmindre det rammer noget, i hvilket tilfælde de seje ting sker.
  2. 2
    Bemærk, at friktion sker en lille smule, hvilket betyder, hvis du rammer stødballen meget let, det vil stoppe, før noget godt (eller dårligt) sker. Men husk sit rullende friktion, mu-k er ca.002 for dig matematiske buffs derude. Hvis du giver bolden en god solid wack, vil det holde i gang på en god klip for en god bit.
  3. 3
    Husk, at kollisioner mellem bolde er næsten perfekt elastisk (e =.99). Dette er praktisk på den lige i skud, sigter dødpunkt på stødballen, line up cue med mål bolden og give stødballen en god skarp vandhane. Køen vil blive givet en impuls, der gør det gå direkte mod målet bolden. Når dens kolliderer med kuglen, alle af sit momentum, vil blive overført, hvilket målet bolden til at falde pænt ind i lommen, mens din cue bolden kommer til et komplet stop lige på stedet for kollision, og du behøver ikke ridse.
  4. 4
    Ved, at alle kollisioner, undtagen de døde på dem forekommer ved 90 graders vinkler. Så hvis stødballen rammer målet bolden lidt til venstre for midten, vil målet bolden går zippe væk lidt til højre og stødballen vil fortsætte lidt mere til venstre, med vinklen mellem dem på 90 grader. Dette betyder at du kan gøre en masse af ikke-straight på shots let, men hvis du ikke er forsigtig, kan du ende med at synke både mål bolden og stødballen.
  5. 5
    Finde ud af præcis, hvor du har brug for at ramme målet bolden til at gøre det gå i en bestemt retning. Ligningen er: vtarget = (n * vcue) n, hvor n er den enhed normal vektor mellem centrene af de bolde, når de touch (n = pTARGET-Pcue) / | | pTARGET-Pcue | |), og '*' er vektor dot produkt. Bemærk, at v og n er vektor mængder.

Tips

  • Prøv at line op dine optagelser, så når du laver en, du er i en god position til at foretage endnu.
  • Du kan optage skud ved hjælp CueTable billard diagram værktøj. Det er gratis.
  • Boldene kommer ud hinanden i rette vinkler, hvis og kun hvis de er samme masse (hvilket de ikke er på mange møntautomataktiverede tabeller) og stødballen ikke "rulle fremad eller baglæns" (crazy centrifugering) på det tidspunkt for kontakt.

Advarsler

  • Hvis nogen du ikke kender taber det første spil og udfordrer dig til en andet spil, denne gang for high stakes, ikke spiller (for indsatser). Denne person er en pool haj.
  • Mennesker og cue bolde kollidere spektakulært godt elastisk, lad det eksperiment til de professionelle.