Wkedk

Sådan vinder en sværdkamp

Ifølge mange populære post-apokalyptiske film (Six String Samurai, for én), en dag vi kommer til at løbe tør for kugler. Hvordan vil du overleve, når Hollywood ikke er der med Arnold Schwarzenegger eller Mel Gibson? Læs videre.

Bemærk: Læsning denne artikel vil ikke gøre dig en ekspert sværdkæmper. Mens denne artikel forsøger at opsummere det grundlæggende i sværdevner kan de mange snørklede af håndtering af sværdet ikke læres på papir (eller computer skærmen). Derfor konstant praksis er nøglen til at erhverve de nødvendige færdigheder til selv overleve (for ikke at nævne vinder) et sværd kamp. Hvis du virkelig er interesseret i læring, find et lokalt Dojo eller SCA kapitel - hvad der passer din smarte - og efterlade din træning til en ekspert lærer. Huske ting vil være forskelligt fra stil til stil og skole til skole og sværd til sværd nogle ting i denne artikel, kan ikke gælde for dig. Vær sikker på kun at bekæmpe mennesker, der bruger kompatible sværd. Bland aldrig et bredt sværd og et samurai sværd i kamp. Hvis du er udfordret af en person med en inkompatibel sværdtype enten løbe væk eller skyde dem Indiana Jones stil.

Steps

Sådan vinder en sværdkamp. Drag dit Sværd, før du deltager.
Sådan vinder en sværdkamp. Drag dit Sværd, før du deltager.
  1. 1
    Drag dit Sværd, før du deltager. Det tager længere tid at tegne et sværd, end det gør at blive ramt. På den anden side, hvis dit sværd og skede er egnet til en hurtig uafgjort, og du praksis kan dette være en stor overraskelse angreb. Bemærk, at det er primært gældende for den japanske sværd, der har stilarter for at angribe mennesker, mens trækker kniven hedder Iaido og Batto-jutsu.
  2. 2
    Slap! Det er helt forståeligt at spændt op i kamp, ​​men du skal gøre alt for at bevare roen, holde musklerne løs, og regulere din vejrtrækning. Hvis du er stram, kan du ikke handle med hastighed, som kan være fatal.
  3. 3
    Balance, holde din krop i balance, så du kan slå eller parere uden at blive ramt. Altid have dine fødder skulder bred og når du flytter, flytter så dine ben spredt fra hinanden. Aldrig har dine fødder tæt på hinanden. Hold dit sværd, så du kan klare det med lethed. Se din modstanders bevægelser og lære, når han flytter ind til at angribe og lancere en forebyggende strejke (counter). Være hurtig. Når du parere du holder bladet tæt på dig, så du ikke strække ud for at blokere og altid forsøge at imødegå dine modstandere angreb. Din fod og korrekt fod placering er nøglen til balance. Jo mere af den eneste af din mund rører jorden mere jordforbindelse, du giver dig større styrke i dine angreb. For at holde din saldo forsøge at skubbe dine fødder snarere derefter løfte dem op og stepping. Fremadlænende løfte din hæl reducerer også din jordforbindelse, så vær forsigtig med, hvordan dine fødder er placeret og anvendes under hver strejke, fordi du giver stor mulighed for din modstander til at banke dig over. Hold din kropsholdning lige og dit bryst og overkrop fremad, som vil holde dig fra at miste din saldo i løbet af dine gynger og giver dig mulighed for at undgå med en simpel twist eventuelle slag med lethed snarere derefter at have din torso vendte sidelæns låse dig til kun at være i stand til at unddrage sig en angribe i kun én retning.
  4. 4
    Vurdere situationen. Crafty krigere altid stræbe efter at være opmærksomme på deres omgivelser, deres aktiver og passiver, og de deres modstander. Ideelt set bør du tage til efterretning, terræn og miljø på forhånd, såsom hvor solen vil være i dine øjne og prøv at slå din modstander rundt til blinde dem, og hvis du kan, så prøv at få en idé om, hvordan din modstander slagsmål. Er han modig, eller forsigtige? Dygtige, eller en novice? Alle har en svaghed for eksempel små modstandere kan ofte overmandet, høje mennesker har længere rækkevidde, men ofte lader deres ben udsat for, osv. Det er sagt, kan det være, at du ikke vil have tid til at komme op med en plan, så prøv at gøre det så hurtigt som muligt.
  5. 5
    Engage med omhu. Hvis du oplader i hensynsløst, især mod en uddannet fighter, han kan bare vente og lade dig spidde dig selv på sit sværd. Ved at engagere omhyggeligt, er du i stand til at bevare kontrollen og fokusere på alle tidspunkter. Dette vil også give din bedste forsvar, som det meste af tiden er bare omgå (eller side glidende) dine modstandere angribe potentielt redde dit liv og lade åbningen til din vindende slag. Dodging fungerer særdeles godt i en åben plads, eller hvis du er hurtig, en indendørs rum.
  6. 6
    Har et stærkt forsvar. Mangler en blok eller parere kan være dødelig, så beskytte dig selv godt. Bevar dit sværd i en position, der løber fra bunden af ​​din torso til toppen af ​​dit hoved. Dette er en midterposition, egnet til enhver færdighedsniveau, der vil gøre dig til at reagere på et angreb med en rimelig hastighed og giver dig også mange vinkler til dine egne strejker.
  7. 7
    Hold dit våben klar. Generelt bør dit sværd forlænges en behagelig afstand fra din krop, og mod din modstanders hals, eller måske hans øje. Dette kaldes at sætte ham "på point". Det tjener som en menighed mod en modstander (der skal jo komme igennem dit sværd først), og kan være ganske skræmmende, især til en uerfaren fighter.
  8. 8
    Hold dine albuer bøjet, og tæt på kroppen. En uerfaren fighter tendens til at strække armene ud for at holde sin modstander yderligere ud, men det vil gøre ondt din evne til at støde og parere hurtigt. Udvid dit sværd mod din modstander, ikke dine arme.
  9. 9
    Mål to gange, klippe én gang. Historisk set i langt de fleste tilfælde blev en rigtig sværd kamp besluttet og sluttede med det første slag ramte, og ofte tog mindre end 30 sekunder. Vær sikker på dit angreb, for det er sandsynligt, at hvis du går glip af med din første strejke, vil din modstander udnytte, og ender kampen sig med et skæbnesvangert.
  10. 10
    Find og holde en afstand baseret på en balance mellem dit sværd og hans. Hvis du har en kortere sværd, kommer i tæt og holde sig inden for sin vagt. Hvis du bruger en længere sværd, hold afstand. Hvis om det samme, forblive om, hvor det ville kun tage 1 stort skridt fremad til at angribe. Hold afstand, så at være i stand til at ramme modstanderen. Din distance vil være meget unik, fordi din højde, sværd længde, sværd stil og kampstil alle påvirke din passende afstand.
  11. 11
    Forbliv rolig og selvsikker. Poise kan afgøre en kamp så sikkert som sværdet, og er en effektiv krigslist. Hvis du er nervøs eller bange, kan din modstander forsøge at drage fordel af din manglende tillid og forsøge at anspore dig til at gøre en fatal fejltagelse. Cool krigere tendens til at gøre andre vagt eller endda urolige. Du kan også vælge at vise aggressivitet og intimidere din modstander i stedet eller endda foregive at være bange, i håb om at lulle din fjende til at gøre en fatal fejl.
  12. 12
    Det vigtigste, når kampen begynder, er at finde strømmen af kampen og forsøg på at kontrollere den. Dette er blot en fancy måde at summere alt andet i denne artikel i én sætning, men det er meget vigtigt i sin egen ret også. Hvis du lykkes med at finde flowet og kontrollere den, du har en meget god chance for næsten direkte påvirke hele kampen direkte gennem jer handlinger. Det er et vanskeligt begreb at forstå, men prøv det næste gang du sparre under træningen. Find de mønstre og flow fra den ene flytte til den næste og forsøge at kontrollere din modstander. Det tager mange år og masser af praksis for at opnå dette, men hvis du gør dette, så kampen er allerede en halv din.
  13. 13
    Brug aldrig unødige blomstrer simpelthen for effekt for eksempel ikke spinde i en cirkel, da dette efterlader ryggen åben for slag. Medmindre du er duellere en novice, sådanne tiltag tjener noget praktisk formål. Mod en novice kan dog blomstrer kun bruges fra en afstand for intimidering.

Tips

  • Se din modstander omhyggeligt. Læg mærke til, hvor han ser - det kan være det område, hvor han forbereder sig på at strejke. Når din modstander er ved at angribe, hans næver og skuldre kan anspændt for en anden.
  • Brug våben og teknikker, du er fortrolig med, og at tage hensyn til dine særlige styrker. Prøve noget nyt under kamp er en god måde at blive dræbt.
  • Hvis det er muligt, slid rustning. Alt, hvad der forlænger dit liv forbi den første cut er en god investering. Vær sikker på at det er velsiddende og holdbar. Vær opmærksom på, at mens lys rustning giver dig mere frihed til at manøvrere og er lettere at kæmpe i, kan tungere rustning absorbere mere straf. Vær opmærksom på at tung rustning som plade stål ændrer alt: den måde, du flytter, se og endda hvordan du skal holde dit våben.
  • Vælg dine våben med omhu, og om muligt, bære mere end et våben. Våben bøje, knække eller blive galt for omstændighed. Vær sikker på at bære en kombination af våben, der kan tjene på flere situationer, og at supplere hinanden såvel som dine styrker. Bland ikke ting såsom to broadswords og horeunge sværd, så prøv at bære en kårde og satan sværd, så de supplerer hinanden.
  • Kend dit sværd og sværd stil, og hvad begge er udviklet til og i stand til. Et sværd er et værktøj, og er designet til at gøre en bestemt opgave. De er ikke magisk, og vil ikke overstige deres design. Planlægge baseret på denne viden. Er dit sværd lys og adræt, designet til knivoverfald? Eller en tung én i stand til et enkelt organ-overskæring, men potentielt langsommere slagtilfælde? Eller et barberblad til skære? Hver har svagheder og styrker, som gør de stilarter der ledsager dem. Kendskab til de begrænsninger og evner din og din fjendes sværd og stil er nøglen til at vinde.
  • Hvis det er muligt, på forhånd ved, våben din modstander bruger. Hvis der går mod en modstander med en mindre hurtigere sværd, lad ikke dens udseende narre dig. Et våben som der sandsynligvis har en moderat mængde bøjes og har specialiseret sig i klemme mellem åbningerne. På den anden side, hvis din modstander er ved hjælp af en stor tung sværd er han sandsynligvis planlægger at afslutte kampen med en eller to strejker. Holde sig så langt væk fra din modstander som muligt og vente for ham at dækket.
  • Når du står over enhver modstander, selv om han er en svagere fighter, så prøv at få en kant på ham, at du kan. Dette omfatter en mental kant samt. Brug sand i øjnene eller krænkelser eller andet, der vil gøre ham svagere. Må ikke få kæphøj, fordi han er svagere, han stadig kan skade eller dræbe dig. Akkumulere mange af disse små fordele er et tegn på en god våbenføre. Også være opmærksom på, at din modstander vil forsøge det samme. Snarere end at få forvirret af dette, så tænk på hvordan man kan modvirke og fjerne sine fordele og forsøge at forhindre ham fra starten af ​​selv at forsøge.
  • Hvor du står på, er ikke værd at dø for. Hvis du altid bevæge sig i en lineær måde, eller bare stå stille, du begrænser dig selv og en snedig fjende kan drage fordel af dette. Vær forberedt på at udnytte terrænet fuldt ud og flytte i uanset fashion situationen kræver.
  • Hvis det overhovedet er muligt, undgå at kæmpe mere end én person. Hvis du skal kæmpe mange modstandere, kan du prøve at manøvrere dem, så de forstyrrer hinanden, og dermed gøre det muligt for dig at beskæftige sig med hver enkelt individuelt.
  • Husk, hvis din peger dit sværd, mens over dem være klar til at vippe dit sværd og blokere eller dodge eller det kunne efterlade en svaghed.
  • Aldrig hoppe eller tage begge fødder fra jorden. Prøv for 2 fødder på alle tidspunkter. Mens hoppe kan se cool, vil det få dig dræbt som du ikke kan ændre retning i luften, og din balance er væk. Du bruger et sværd så godt, og derfor du har brug for ekstra stabilitet og balance. Holde dine fødder plantet og på jorden er meget vigtigt. Også, når stepping skub dine fødder i stedet for at løfte dem, på denne måde kan du ændre retning eller plante dem hurtigt.
  • Pas godt på dit udstyr. Velholdt våben og rustninger er langt mindre tilbøjelige til at lade dig ned, når det betyder mest.
  • Kombination strejker er mere effektive end enlige slag. I en udvidet kamp, ​​vil en god fighter angribe med mere end ét angreb. Det giver en langt bedre chance for succes end blot en strejke. Holde en modstander under pres øger muligheden for en fejl fra hans side.
  • Præcision er mere vital end magt.
  • Vær opmærksom på terrænet omkring dig, og bruge det til din fordel. Sende en modstander tumbling baglæns over en forhindring bag ham vil helt sikkert hjælpe. Også kan placere din tilbage til solen få din fjende blive kortvarigt blindet, hvilket åbner ham op til en fatal strejke.
  • Hvis du bruger begge hænder til at gribe et sværd (som med et såkaldt "skiderik" eller en hånd-og-en-halv sværd), holde din stærke hånd lige under swordguard og den anden hånd (off-hånd ) lige over pommel. Hold dine arme bøjet på albuerne (men ikke stiv) med din stærke knytnæve foran din solar plexus og sværdet placeret som beskrevet ovenfor. Når forsvare, bør din stærke arm ikke flytte langt fra denne position.
  • Hvis du ikke har brug for at blokere, ikke - det er en hel del lettere at komme ud af den måde, end brugen brute force. Din modstander (e) kan være stærkere end dig, men de kan ikke skade dig, hvis du ikke er der. Det er sagt, en ordentlig Parader formular er også nødvendigt, da du ikke kan muligvis undvige alle angreb. Lær at parere mens udsætter så lidt af de vitale mål på din krop som muligt. Du har brug for at vide, hvad dit sværd er designet til så godt. Nogle sværd kan ikke blokere effektivt uden at blive ødelagt (Katana), og nogle er primært for at blokere (kinesisk sværd catcher). Af denne grund er der små blokke i Kenjutsu som apposed til kinesisk eller europæisk sværdkamp. Også huske på, at træde ud af linje for et angreb, og derefter skubbe modstanderens våben ud til siden er ikke kun et effektivt forsvar, men tillader en god åbning for et angreb.
  • Altid huske, at nogen af ​​disse tricks kan blive brugt imod dig.
  • Normalt dit sværd er tynd og lys. Du bør kun brug for én hånd på det, medmindre det er beregnet til to.
  • Vedligehold din saldo. Hold din vægt ligeligt fordelt på begge dine fødder, altid kun have én fod på jorden på et tidspunkt. Aldrig krydse dine fødder, da dette vil kaste dig ud af balance, og kun den mindste smule af magt kan banke dig over. Der er en grund til, at næsten alle kampsport stress saldo (med undtagelse af en eller to mærkelige dem, hvor du konstant faldende og inddrive) - det giver dig flere muligheder for at flytte.
  • Lad din modstander gøre alt spring og kører rundt, og hvis du gør du vil slides hurtigt, hvilket er ekstremt dødelig.
  • Spare på energien. Det er velkendt blandt veteraner, at en kamp til døden tager en utrolig mængde af indsatsen, så ikke spilder din tid med smarte manøvrer eller unødvendig bevægelse. Din overlevelse kan afhænge af dette.
  • Undersøgelse af øjenvidneberetninger viser, at mange sværd dueller blev vundet af gashing modstanderens arme eller lår, derefter venter indtil blodtab gjort dem svage, på hvilket tidspunkt de var på deres voldsmand barmhjertighed. Hænder, fødder, arme og ben er legitime og nyttige mål, og vil ofte være lettere at strejke end torso eller hoved.
  • Øv præcis som du ville kæmpe, fordi du vil kæmpe den måde du blev uddannet. Hvis du pålægge en begrænsning, der normalt ikke ville eksistere i kamp, ​​risikerer du at udvikle en dårlig vane, som i sidste ende kan vise sig fatalt.
  • De fleste krigere tilbøjelige til at skille forsvar mod angreb, hvilket begrænser deres teknik alvorligt. De bedste krigere kombinere de to, således at en blok eller parere bliver til en naturlig Counterstrike. Deres kampe bliver en jævn, flydende progression af bevægelse.
  • Uddannelse er afgørende. Hvis du øver dig meget hårdt, måske 10% af hvad du ved vil være tilgængelige for dig under kamp. Du skal være i stand til at handle instinktivt, uden tanke. Grundlæggende teknikker egner sig godt til dette, hvilket er grunden til de kaldes 'basics'. Vær sikker på at træne dig selv hele tiden i disse væsentlige, for meget af tiden, vil de være de eneste ting, du har at falde tilbage på. Det tager normalt omkring to måneder at lære en teknik helt, men kun en måned til at miste det.
  • Positionering af kroppen er vigtig. Hold din krop vinkelret og skulderen af ​​dit sværd arm pegede mod din modstander (ligesom fægtere gøre). Det gør din torso et mindre mål og vil beskytte mange af dine vitale organer.
  • Kend længden af ​​dit sværd. Hvis begge kæmpere er korrekt at dømme længde, vil du kun nogensinde har mulighed for at ramme de øverste seks inches eller deromkring. Hold øje med dit sværd og din modstander på alle tidspunkter. Men fokus lige på modstanderens sværd er ikke tilrådeligt, da du kan blive vildledt. En dygtig fighter bør være i stand til at bedømme retningen af ​​modstanderens næste slag ved at undersøge hans kropsholdning.
  • I forsvaret, når det er nok kun at bevæge håndleddet bevæger bare håndleddet. Når håndleddet er ikke nok, flytte albuen. Når albuen er ikke nok, skal du flytte skulderen. Når intet af dette er nok, trække sig tilbage.
  • Husk, at hver del af dit sværd er et våben, herunder punktet, hver kant, hånd-beskyttelsen, og pommel. Sammen med det din krop er et våben og alt omkring dig kan være et våben. Der er ingen grund et sværd kamp bør begrænses til din klinge. Brug hvad du kan for at vinde.
  • Venner kan være en stor hjælp, eller en stor hindring. Hvis du kan, tog med andre, så du kan fungere sammen som en gruppe. Prøv også at plukke allierede, våben og teknikker, der supplerer hinanden, som ved hjælp af et Polearm bagfra et par venner med skjolde og sværd.
  • En almindelig fejl er at præsentere ens ben så et let mål - en sådan mulighed bør aldrig blive savnet. Hvis en af ​​modstanderne går ned, så kampen er normalt over.
  • Selv om dette ikke kan være rigtigt 100% af tiden, så brug mindre og lettere sværd. Bastard Sværd og claymores er tunge og ikke meget adræt. De vil trætte dig ud hurtigere, end hvis du bruger en Tachi eller SHORTSWORD som er lettere og meget mere manøvredygtig. I et sværd kamp agility er alt. At have en stor sværd bare dæk dig ud og er meningsløs, hvis du ikke kan ramme noget. Husk, at dette sværd, ikke klubber: de skar, ikke knuse, så har en stor tung sværd er unødvendig (husk på, at selv om større sværd er tungere end én hånd sværd, Bastard Sværd og to-hånds sværd stadig kun vejer.. på mindre end 8 pounds Rigtige to handers er lavet til en grund, og deres vægt og balance er spektakulære:. de er specialiserede våben se ARMA esay på to-hånds stort sværd i kilderne for mere information)
  • I hegn (kæmper med et sværd designet til at støde, i modsætning til at skære), altid holde dit sværd point direkte på din modstander, hvis du parere (blok) nøjagtigt til enden af ​​den side af deres krop, vil de ikke være i stand til at ramme dig. Overextending selv (Parader forbi det tidspunkt) vil efterlade dig sårbar.
  • Hvis dit sværd er korrekt afbalanceret, vil det virke som en løftestang. Brug din off-hånd for at vejlede den, og din stærke hånd at låne den kraft til angreb eller parere.
  • »Sværdet er et våben. Kenjutsu (sværd teknik) er en kunst drab. Det er Kenjutsu sande natur, selv hvis du bruger smukke ord til at beskrive det." (Rurouni Kenshin) Kunsten af ​​sværdet er dette: at dræbe eller lamme din modstander på kortest mulig tid, med det mindste beløb af indsatsen. Når du har engageret i kamp, ​​kæmpe for at vinde. Medfølelse, ridderlighed og god sportsånd er vidunderlige begreber, men hvis det er et valg mellem dig eller din fjende, valget er indlysende. Ofte vil fighter, der er mere villige til at være nådesløs være den venstre stående efter et slag. Trist, men sandt.

Advarsler

  • Det siges, at den største kriger er den, der aldrig har til at trække sit sværd. Dette kan betyde, at en sværdkæmper har kun sig selv at sammenligne med, og behøver ikke at teste sig selv mod en modstander. Mere praktisk, hvis du er i en sand sværd kamp, ​​seriøst overveje at køre væk. Sværdkamp er en god måde at blive dræbt, og det er meget svært at forklare myndighederne (dermed hvorfor dueller er ulovlige). En tre tommer kraft eller slice i nakken / ansigt område er dødelig eller invaliderende, 80% af tiden. Dette betyder, at den mest sandsynlige udfald af en reel sværd kamp er, at "taber" dør hurtigt, og "Vinder" dør langsomt. Hvis du overlever et sværd kamp uden at tage skade, anser dig selv heldig, og forsøge at undgå sådanne ting i fremtiden. Hvis den uheldige sker, og du er såret, søge lægehjælp omgående.
  • Aldrig, aldrig vende rundt. Selvom prangende og cool, det er stort set ineffektive, og ikke virker. Vende ryggen til din modstander, selv for en anden, kan have fatale konsekvenser, så gør det ikke!
  • I en aktuel kampsituation, gør reglerne i en konkurrence, ikke anvendelse. Der er ingen point eller time-out, og at ære koder undtagen personlige dem ikke finder anvendelse. Dette er en sag var du måske få fordel over din modstander ved at vide, hvilken slags person han er, og spiller off af personlige æresbegreber eller ego.
  • Når hegn (for sjov, ligesom børn med sticks), den # 1 fejl, de fleste mennesker gør, er at de forsøger at ramme sværdet i stedet for den person. Hvis du holder det i tankerne - at ramme den person (hans hånd, krop eller hoved), ikke hans sværd - du nemmere kan besejre en person, der angriber dit sværd (eller stick). Plus du finder din kropsholdning og selvtillid forandring, og at normalt spøgelser en amatør.
  • Opholder i defensiven er kun delvis effektive. I historisk tysk stil sværdkampe, er at holde din modstander i defensiven er den bedste måde at holde dem fra at angribe. Brug med omtanke.
  • Aldrig nogensinde give slip på dit sværd. Et enkelt slag på en luftbåren sværd vil sende den flyvende, hvilket gør dig forsvarsløse. Medmindre du har fået mere end én sværd til spilde, holde hænderne på dit våben.
  • Når du bruger en to-hånds klinge, holde dine arme i at krydse. Du mister meget af din manøvredygtighed, hvilket kan være katastrofalt. Brug "håndtaget" grip beskrevet ovenfor.
  • Forvent at blive skåret, eller værre. En kriger, der er bekymret om sin egen hud har tendens til at fryse op i midten af ​​kampen.
  • Det er en kliché, men altid forvente det uventede. Der var aldrig nogen klart definerede regler for sværdkamp andet end overlevelse. Din modstander kunne sparke på dig, smide snavs i dit ansigt, eller en af ​​tusind andre ting til at distrahere dig. Husk, at disse er taktik, som du også kan anvende.
  • Den vigtigste ting at huske er, at sværdkampe ikke "lege". Det er meget alvorlig sag at tegne et sværd. Swords var designet til at dræbe, noget andet formål. Behandl et sværd med samme respekt som et skydevåben og andre vil behandle dig med respekt.
  • Sword Twirling er normalt forbeholdt tromme majors fører en marcherende band. I kamp sværd Twirling kan resultere i at miste grebet om dit sværd, såvel som forlader du udsat for angreb. Det er sagt, laver en "vindmølle" med et to-hånds kniv kan efterlade en mindre erfaren intimideret fighter - selvom det er trættende, og det er ikke tilrådeligt mod en mere erfaren modstander.
  • Husk, at der ikke er nogen priser for 2. plads i et sværd kamp. 1. plads betyder, at du stadig står, når kampen er slut. 2. plads efterlader dig død. Det betyder, at når du begiver dig ud for at bekæmpe en person med et sværd, eller endog, et våben, din ultimative mål er overlevelse, ikke er en præmie.