Wkedk

Hvordan at være kreativ

Kreativitet kan ikke læres, men du kan blive bedre til at tilpasse de omstændigheder, der fremmer de største chancer for kreative udtryk. Kreativitet er ikke som et lynnedslag, men mere som noget, der bobler op inde dem, der kan skabe de rette betingelser for at trives.

Steps

Hvordan at være kreativ. Begræns dine værktøjer til at kun de mest afgørende.
Hvordan at være kreativ. Begræns dine værktøjer til at kun de mest afgørende.
  1. 1
    Begræns dine værktøjer til at kun de mest afgørende. Under et begrænset sæt af værktøjer tvinger dig til at være kreativ, det virkelig udfordrer dig til at bruge, hvad du nødt til at producere de ønskede resultater. Som et resultat, får du utrolig godt med den lille sæt værktøjer og forfine din brug af dem til et punkt, du kan gøre noget, du vil med dem. Du vil være langt skarpere end nogen, der blot dabbles med en større sæt værktøjer. Lær hvordan man kan være opfindsom.
    • Hvis du er en maler, begrænse dig selv til et medium og kun de primære farver. Hvis du er en skuffe, begrænse dig selv til blyantstegninger. Især i starten vil udmærker på det mest basale form for udtryk hjælpe dig være kreativ, når du har flere værktøjer til din rådighed.
    • Hvis du er en film-maker, begrænse dig selv til sort-hvid film. Hvis du er en fotograf, gøre det samme. Tror ikke, at kreativitet altid betyder det samme som optioner, det ofte ikke. Kreativitet skaber muligheder, ikke feeds fra dem.
    • Hvis du er en forfatter, praksis skriver med kun de ord, en 6. klasses elev kan forstå, selvom du skriver om begreber, som voksne har svært ved at vikle deres sind rundt. Hvis du er en dramatiker, forsøge at få ved uden brug af rekvisitter i enten dit script eller i dine præstationer. Se hvad der sker!
  2. 2
    Lyt ikke til feedback. Hold efter din egen vej. Problemet med at bede om feedback er altid den feedback vil blive givet tilført denne persons forudfattede opfattelser af, hvad resultatet skal være. Andre vil ubevidst skubbe dig i en retning, som de ser som bedst. Dette gøres med gode intentioner, men det faktisk gør ondt din kreativitet. Nu er dette er forskelligt fra at dele dit arbejde - med alle midler aktie, men lytter til feedback er ikke en god beslutning, hvis du vil virkelig finde din egen vej til kreativ selvudfoldelse. Når du er færdig med dit kreative arbejde, uanset hvad det måtte være, kan du lytte til feedback. Bare ikke lade kritik (selv) kvæle din kreativitet under den kreative proces.
    • Husk på, at folk generelt vil vise modstand mod din idé, fordi gode idéer ændre den eksisterende dynamik, og folk, for det meste, ligesom tingene, som de er. Når du præsenterer noget, der udfordrer status quo, vil mange mennesker (venner, familie, kollegaer) føler sig truet.
    • Men vær ikke bange for, at kritisere dig selv. Faktisk, være sværere for dig selv end alle andre er. Altid spørge dig selv, hvordan kunne jeg have gjort det bedre? Og hvad ville jeg have gjort anderledes i en perfekt verden? Accepter, at du ikke er perfekt, og at din stræben efter at være så god som muligt, er frugten af selvudfoldelse. Hvis du ikke kan finde fejl med dit eget arbejde, er du sandsynligvis ikke prøver hårdt nok.
  3. 3
    At have en rutine kan faktisk ikke være en dårlig ting. Rutiner er positive, hvis de styrker en sund, kreativ tankegang, de er negative, hvis de ødelægger det. Mens bryde din rutine en gang imellem til at tvinge nye måder at tænke på er god, hvad hvis dyrkning / læring / opleve nye ting blev bygget ind i din rutine som en given? De mennesker, der sidder fast på en monoton sti og tale negativt om rutine har sikkert ikke udviklet en rutine, som sætter dem på en sti af intern vækst. Det centrale er at opdage kreative ritualer, der sætter dig i en mere kreativ tankegang.
    • Mange forfattere har ikke blot et minimum antal ord, de skal skrive hver dag, men de har også næsten overtroiske krav til deres skriftlige vilkår. Det 18. århundrede tyske forfatter Friedrich Schiller, for eksempel, holdt rådne æbler ved sit skrivebord og gennemvædet hans fødder i en balje med isvand, mens han skrev!
    • Må ikke være bange for at tage kontrol over dit miljø og gøre det arbejde for dig. Ray Bradbury skrev bogen-brænding story Fahrenheit 451 ved at forlade sit hus og skrive i et bibliotek. Stephen King insisterer på dyb tavshed, mens du skriver, mens Harlan Ellison lytter til high-volume klassisk musik.
    • Braklægning en blok af tid hver dag for at fremme din kreativitet. Kick sessionen ud med en kreativ øvelse eller ritual, der udløser en fleksibel sindstilstand. Uanset om det er at meditere, lytte til en bestemt sang, eller gnide din heldige sten - gøre, hvad får dig "i zonen" og sæt et dagligt mål (fx en skitse om dagen, 1000 ord om dagen, en opfindelse eller en sang om dagen).
    • Tænk som en voksen, handle som et barn. Voksne, der forsøger at være kreative ansigt en masse kreative vejspærringer undervejs: der er regler om, hvad der er tilladt og hvad der ikke, hvordan vi skulle opføre sig og ikke opfører sig. Disse regler er der for en grund (vi siger ikke, at de er dårlige), men de kan hæmme din kreativitet. Brug i stedet alle de naturlige intelligens du har fået som en voksen, og hvor det er muligt, virke som et barn. Børn har en naturlig kreativitet, der er konstant at genopfinde sig selv, dels fordi de er ved at lære om verden og dels fordi de ikke ved, at de ikke er meningen at gøre visse ting. Vær ikke bange for at ansvarsfuldt bryde reglerne. Udnytte, at legesyge, der er inde i os alle, og gå udforske denne jungle gym, der er i verden.
  4. 4
    Giv slip på perfektionisme. Din naturlige output, drænet for bekymring for at skabe noget, der er helt rigtigt, vil altid producere kreative resultater. Der er ubegrænsede stier at opnå kreativ succes, der er så mange nuancer af grå. Ufuldkommenhed er menneskeligt, og nogle gange de mest kreative kunstnere forlader fejl ufikserede på formålet. Naturen selv er smukt ufuldkommen. Mange forsøger at være så perfekt, at de skrubbe væk hvad der gjorde deres arbejde særligt i første omgang. I en verden mættet af overproduktion, unaturligt perfekt og ren upolerede er den mest kreative og i mange tilfælde mest inspirerende.
    • Arbejdet med de "dårlige" ideer. Selv hvis du kun kommer op med, hvad du føler er "dårlige" ideer, er du stadig være kreativ, så udvikle dem, og de kan udvikle sig til en fantastisk løsning! Fokusere på at forbedre dine "dårlige" ideer mere end perfektionere dine "gode" dem.
    • Må ikke binde dit selvværd til dine kreative output. Din værdi som menneske er defineret af så mange mange andre ting: hvordan du behandler andre mennesker, hvordan du behandler dig selv, hvor meget kærlighed du har for verden, din villighed til at være uselvisk, din evne til at gøre de hårde ting. Vi kunne gå på og på en hel artikel, og kreative udtryk er noget, der betyder noget. Men det er ikke det eneste, der betyder noget. Hvis du ikke ved dine kreative bestræbelser, så prøv ikke at lade det påvirke dit selvværd. Prøv at bruge det som en mulighed for at få det bedre.
    • Sæt dig selv ind i situationer, hvor du ved, du vil mislykkes. Denne ene synes en smule counter-intuitive, men det er vigtigt. Masser af perfektionister er bange for at fejle, og derfor kun gøre de ting, de ved, de er gode til. Må ikke bukke under for denne tankegang. Kreativitet er ligesom dating: Hvis du aldrig slå ud i det mindste noget af tiden, du er ikke prøver hårdt nok. Så slip på dit ego, være parat til at mislykkes (men forventer ikke det), og hoppe ind i nye og udfordrende situationer. Du aldrig kommer til at være kreativ, hvis du aldrig tage et spring.
  5. 5
    Ignorer tendenser. Hvis du ønsker at være virkelig kreativ, du absolut skal ignorere tendenser. Blokere dem ud - være nul opmærksomhed på dem. Trends er polære modsatte af kreativitet. I mange former for kunst (især musik) et flertal af kunstnere følger hvad de varme tendenser er. Så er der den anden, mindre gruppe af kunstnere, der forfølger deres egen vej og ikke rigtig opmærksom på eksterne tendenser i deres kunst af valg. Der er bestemt flere penge, berømmelse og instant berygtet for følgende tendenser, men de fleste af hvad der er populært er næppe kreativ. Hvis du ønsker at gøre noget helt unikt, tendenser er irrelevant. Ser inde i dig selv er, hvor du vil opdage en større rigdom af kreativitet end fås i alle hot tendens. Her er nogle flere forslag til isolering dig fra trends:
    • Må ikke se TV, ikke lytte til radioen, og fjern de vapid elementer af populærkultur fra dit liv. Disse ting er ikke dårligt for dig i moderate mængder, men de er gode til at normalisere dine tanker med resten af ​​samfundet, og de ikke fremmer ægte kreativitet. Indse alt det, du oplever, hvert stykke indhold, du spiser spiller en rolle i udformningen af ​​din personlighed, selvom det er på et ubevidst plan. Du er på mange måder et produkt af dine erfaringer. Din kreative output kan opfattes som du fortolkning af eksterne stimuli. Den dårlige del om dette er, at du er prisgivet af visse kræfter udefra. Det gode ved dette er, at du får at styre meget af det, der kommer på dig.
    • Forsøg ikke at passe ind i en genre. Aktivt forsøger at passe din kunst eller arbejde i en genre er alvorligt begrænsende og kunne være en ulempe for dens kvalitet. Forsøg ikke at skrive for en genre, skal du ikke forsøge at følge udviklingen inden for en genre. I virkeligheden, så meget som muligt ikke engang overveje genre, når du arbejder. Sætte dit arbejde i en genre er et nødvendigt onde for folk, der forsøger at finde arbejde, og du måske nødt til at gøre dette. Men det bør ikke være noget, der krydser dit sind, når de forsøger at arbejde. Mennesker, der er virkelig kreative opfinde deres egen genre.
    • Tilbring lidt tid alene. Du behøver ikke at være asocial, men mange mennesker finder deres kreativitet virkelig begynder at åbne op, når de er fjernet fra andre og i stand til at have stille fokus for deres kreative arbejde. Brug en lille smule alene-tid til at brainstorme om din kunst. Bruge tid lige før du går i seng - og lige efter du vågner op - til tidsskrift nogle af dine ideer. Mange kunstnere oplever, at de er på deres kreative toppe lige efter de vågner op om morgenen.
    • På samme tid, være samarbejde. Masser af kunstnere finder, at arbejdet med en anden skubber grænserne for, hvad de troede var muligt. Uanset om det er Andy Warhol og Jean-Michel Basquiat, Woody Allen og Diane Keaton, eller Duke Ellington og alle Jazz, samarbejde er en vigtig del af skabelsen. Find nogen, hvem du kan dele ideer med. Udfordre dem til at gøre noget vildt og uventet, at inddrage dig i processen. Forhåbentlig vil din kreativitet blive sluppet løs.
  6. 6
    Ignorer tidligere. Vil du være virkelig kreative eller originale? Ignorere eller glemme fortiden, ignorere, hvad verden har skabt indtil dette punkt. Sommetider overvejer fortiden vil gøre dig placere en slags ubevidst tidsstempel på en stil. Det er det modsatte af kreativitet og originalitet. Opret ting fra i dig selv, som ikke hente inspiration fra hvad der er kommet tidligere, eller endda overveje det, og du vil være på en sti til kreative output. På en kreativ sindstilstand, er tiden ikke eksisterer - et par timer kan føles som sekunder, kan et øjeblik synes at vare i timevis, og du er helt fordybet i nutiden. Lær.
    • Det er okay at tage inspiration fra fortiden, men ikke dvæle ved det. Der vil sandsynligvis være aspekter af fortidens kunst, du kan lide og dem, du ikke kan lide. Tag de aspekter, som du forbinder med og udvikle dem til din egen. Sikring Art Deco med noget modernistiske. Tag Dixieland og gøre det barok. Uanset yo gøre med fortiden (hvis du vælger at tage inspiration fra den), skal du sørge for at lade det vokse til noget i stedet for at holde det, hvad det er.

Kreative øvelser

  • Kig på et billede. Tænk på 100 (eller 50) ord om billedet, skrive dem ned, derefter oprette en vanvittig historie om billedet ved hjælp af alle (eller de fleste) af ordene.
  • Tænk en halv time en dag udelukkende på ét emne. I første omgang kan det være meget svært at gøre. Du kan starte med at tænke på et enkelt emne i fem minutter om dagen, og derefter hæve den periode dagligt, indtil du kommer til en halv time. Ved første er det klogt at øve dette, når alene, men i sidste ende bør du være i stand til at gøre det selv midt distraktioner, såsom når de rejser til og fra arbejde.
  • Skriv et brev eller tale i 15 minutter uden at bruge de ord, jeg, mig, min og mine. Gøre det glat og holde det interessant, så nogen læser eller lytter aldrig ville bemærke noget mærkeligt ved det. Det tvinger dig til at vende dit sind udad, og opgive de bekymringer og tvangstanker i dit eget liv.
  • Har nogen doodle en linje for dig, så udfordre dig selv til at gøre en bred vifte af tegnefilm baseret på denne ene linje. Må ikke ty til tegning ansigter, men - de er som regel alt for nemt!
  • Tag en velkendt skitse og udfordre dig selv til at komme op med tegninger, der kunne passe inden for denne disposition.
  • Kombiner ideer. Vælg to tilfældige objekter og beskrive hver enkelt i detaljer. Hvad ligner det? Hvad bliver det brugt til? Hvordan er det lavet? Derefter erstatte et objekt med andre formål beskrivelse. Hvordan kan jeg gøre indsigelse Et lyst objekt B? Eller gøre, hvad objektet B gør?
  • Hold en dagbog, der beskriver alt, hvad du gør og føler med metaforer. Hver dag, udfordre dig selv til at komme op med nye metaforer. (Efter alt, hvor mange forskellige måder, du symboliserer børste dine tænder?) Se Sådan skriver en metafor.
  • Skriv en liste over grundlæggende spørgsmål såsom »Hvad er dit navn? ',' Hvor er du fra?", Gjorde, hvad du gør sidste torsdag? " Prøv at komme op med mindst 10 spørgsmål. Jo mere du spørger, jo bedre! Uanset spørgsmål kommer til at tænke på, så skriv det ned, selv om det synes tåbeligt. Svar på spørgsmålene med sangtekster. (Prøv ikke at bruge den samme sang for ofte.)
  • Spil ord forening spil. Det hjælper at have nogen villige til at spille sammen, men hvis ingen vil, kan du gøre dette alene. Hvis du gør det alene, nedskrive din start ord og bruge 10 minutter eller deromkring bare at sige det næste ord, der kommer til at tænke. Sammenlign begyndelsen ord til det sidste ord. De skal være temmelig forskellige. Dette løsner op dit sind til at tillade fri sammenslutning af ideer.
  • Se hvor lang tid du kan tale (og give mening!) Uden at bruge et almindeligt ord, som 'og', 'men', 'den' eller 'at ".
  • Spørg nogen til at trække dig et billede (bede ham om at forsøge at gøre billedet meningsløse) og derefter skrive en liste over, hvad tegningen kan være / repræsenterer.
  • Prøv at fortælle, hvad hver person, du ser ligner til dig (ved udseende eller karakter). Må ikke skubbe din tankegang til en grænse, det er ikke dårligt, hvis nogen er en gulerod eller et bord, bare være sikker på dit valg.

Tips

  • Hvis du har problemer at være kreativ, se inde i dig selv. Alle er kreative, men hvis du ikke tror, ​​du er 'god' nok til at være kreativ, så chancerne er du vil ikke være i stand til at være så kreativ. Hæv dit selvværd, og du vil opdage, at det er meget nemmere at være dig selv.
  • Når du er udfordret til at skabe noget, så spørg dig selv: Hvad er det mest oprørende, absurd og meningsløst, jeg kan komme op med?
  • Tilbring tid omkring kreative mennesker. De mest pålideligt kreative mennesker er børn. Deres fantasi ikke sat i bås, og "sind fusionere" med dem, kan minde dig om, hvad det er at tænke uden for boksen.
  • Må ikke bekymre sig om, hvad andre mennesker tænker på dit arbejde eller talent. Du ved mere om dig selv, de de gør.
  • Skift de måder, du gør tingene, tage en anden vej til byen, se tv med det ene øje eller læse mens du er i toilettet.